Tuesday, May 19, 2009

{Tarikh Yang Sesuai}

Assalamualaikum.

erm arini aku nak ckp psl tarikh yg sesuai utk mendirikan rumahtangga (tapi umah aku takde tangga. ngeee =P). Mostly, org melayu mmg suka nak kawen masa musim cuti sekolah (including me dlm masa 11 ari lg). Sebab apa?? antara sebab2nya:

#1 atas permintaan family. tak kiralah famili belah pempuan ke laki ke. kdg2 sampai timbul gadoh2 sebab ada yg tak setuju. aku pon ada krisis gak aritu masa nak pilih tarikh kawen. amat payah. tp Alhamdulillah sbb fasa memilih tarikh. Now tgh menunggu tarikh tu tiba :)
#2 bila ada adik beradik cikgu (mcm aku, mama si kyrin kyra tu cikgu) so korg paham2 aja lah. jadik cikgu bukan senang nk mintak cuti unless ko saket. kalo sedara meninggal pon blom tentu ko dpt cuti EL melainkan sedara ko tuh betol2 rapat. pathetic no?
#3 Bila ada byk sedara cthnya sepupu2 yg tgh belajar. So kena tggu dorg cuti lah bagai kan. uuu~~ ikot kan ajaa
#4 ...
#5 ..
#6 err ada banyak lg sebab.

Tapi utk kes aku ini lah 3 sebab utama. Walaupun pada mulanya ada konflik dan ada baur2 nk gadoh jugak tp akhirnya setel lah jugak. hehe. tp xde lah gadoh2 pon. jgn salah paham plak. korg bukan bleh caya sgt. kang mula tafsir bukan2. ops!! bukan kamu kamu atau kamu. tp adalah beberapa makhluk Tuhan tu. huhu~~

Ok jom tengok senarai keburukan berkahwin masa cuti skolah. errr maksud aku keburukan dari segi pilihan tarikh tau. xdelah sampai menjejaskan perkahwinan tuh pon. bg aku kawen ari apa pon tak kesah. tp nk wat camne....pilihan keluarga diutamakan T_____T

#1 Konfem akan clash ngn banyak kenduri lain. utk tarikh aku jer (di kalangan blogger only) hampir 10 yg nk kawen tarikh aku nk kawen. tuh belom dgn sedara mara ke jiran tetangga ke opismate ke. ramai gile siot nk kawen cuti skolah ni.
#2 ramai yg tak dpt hadir sbb ada majlis lain yg perlu diutamakan. yelah, kalo tetamu tuh pon kawen ke adik dia kawen ke mak dia kawen ke (???) mestilah dia pilih majlis yg penting pd dia kan.
#3 ....

Yang lain2 pikir sendiri lah apa kan. Oleh itu, korg2 yg bakal mendirikan rumahtgga ke rumahlift ke, disyorkan agar mula berpikir tarikh ko nk kawen eventho taun depan ke ape kan. pikir dulu siap2. pikir tuh maksudnya u can come out with few dates lah kan. senaraikan. dan bincang mana satu tarikh yg sesuai. kalo last menet (err i mean 2-3 bulan before) jawapnye gundah gulana lah korg.

Kesimpulannya, isi penting entri ini adalah: pilih lah tarikh yg anda suka tak kira org lain suka ke tak suka.

HAHAHAHA gila selfish (lebih tepat adalah jual ikan bukan jual dadah) sebenarnya masa nak kawen ni. kita perlu berdiri di kaki sendiri dan di bumi sendiri, then senang nk buat keputusan. kalo asik nk ikot cakap org. sampai ke tu0 lah tak dpt apa yg ko nak. ops! ni bukan maksudnye suh ko kawen lari ke apa kan (??), maksudnya...err ko pikir lah sendiri, xkan asik aku nak pikir =P

XOXO;
Ciare =)



4 comments:

  1. betul
    memang kenduri akan sama ngan kenduri org lain
    kawan2 rmai tak dapat dtg
    seb baik kalangan family
    tak sampai gaduh2
    sbb dia dah mengalah
    *aku kan akak..ko adik, kena dulukan akak*

    dan smua bridal/photog
    smua main harga, konon dah fully booked lah
    kalau nak gak
    kena tambah skit *nak je lesing sape yg kuar statement gini*

    *tp sya tetap dinikahkan kalau budak sekolah sedangs yiok bercuti

    ReplyDelete
  2. betol betol betol...wahwahh..sama lah kita senasib dayu...xpe belasah je..jnji majlis kita lancar =)


    kite xdpt g majlis dayu, dayu xdpt g majlis kita..huhu..xpe dah berjiran nti sempat lg berkenal2 :)

    ReplyDelete
  3. haaah betol la cia..yani skrg pon dah fikirkan psl ni..mmg mcm2 alasan la..mak ckp bulan sekian2 xelok buat kenduri...adik lak ckp final exam..adik kamal la kt ausie..so kn plan betol2..

    pastu clash lak ngan musim tengkujuh kt trg y mkn ms3-4 bulan!adoooiii mmg memeningkan..ikotkan ati mmg xnak buat time cuti sekolah..tp da terpaksa lor=(

    ReplyDelete
  4. ^^Yani^^ betoi2..sbb tuh lah kite pon xjd kawen ujung taun sbb musim tengkujuh tu lah.tak psl2 kena kawen cpt..hiks..


    ^____-

    ReplyDelete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha