Tuesday, June 23, 2009

Tempoyak Vs. Budu

BUDU?? erm aku tak penah makan budu seumur hidup aku. err I mean RASA tu adalah MAKAN SAMPAI KENYANG laa. takat rasa2 ujung lidah tuh ada. tp mmg tak masok ke tekak sbb dah HAKKTUIHHH kan =P mana taknya, aku rasa BUDU itu SGT MASENN.

owh tapi kini BUDU masuk dlm menu utama aku okay. since aku dah dilarang memakan SAMBAL BELACAN atas faktor2 kesihatan (cehh padahal sbb resdung baekkk punya) maka aku cuba arr mencari minat terhadap benda lain selain belacan. sambal TEMPOYAK?? owh mesti lah nombor 1 dlm list sambal aku kan. cuma sambal tempoyak ni mcm tak berapa sedap kalo aku buat (alasan sesaja ko ciare!), kalo kedai buat sedap ler pulak =P

CAMNO MAKAN BUDU?? senang ajaaaaa. pergi ke kedai dan membeli sebotol (atau sekaton pon buleh kot) BUDU @ kdg2 dia letak sambal bilis. BUDU ni ada mcm2 kaler. tp yg sedap bg aku adalah kaler kemerahan @ coklat tua. perghhhhhhh enak i tell you. baik korg rasa sebelum menyesal. sapa mengidam sila cuba =P

Err actually, selain kaedah membeli BUDU di kedai, aku not sure cara alternatif utk mendapatkan budu. mgkin boleh buat di rumah. MGKIN. resepi nye wallahualam ;) Okay lepas membeli BUDU di kedai. Kemudiannya, tuang la BUDU tu dlm piring terbang..err okay tipu je. tuang ke dalam piring kecik bape banyak ko nak. abeskan 1 botol pon boleh kaedahnya tp kamu pasti akan masuk ICU lalu koma keesokan harinya MAYBE =D lepas tuh, amek cili padi yg kecik2 pedas meletops tuh kan, patah2kan aja then tenyeh2 dlm air BUDU tuh. nak sedap letak air limau. fuhhhhhhhhhhhhhhhhh ~~~~~~~~~~ terliur nyahhhh. ceh tetiba jadik sotong =P

NAK MKN BUDU BERSAMA APA?? owh oleh kerana aku sgt obses dgn budu skg ni, maka aku akan makan apa sahaja lauk pauk @ sayur bersama budu. secara normalnya org terengganu akan mkn budu bersama ikan singgang @ ikan rebus yg digoreng. tp oleh kerana obses aku di luar paranormal, maka apa saja aku akan cicah dgn BUDU yg sedaps =D tak kiranya ayam goreng, sotong goreng, ikan msk sambal, msk kicap, gulai kawah daging, sup sayur, sayur goreng....errr nak dipendekkan cerita, semua lauk aku bleh cicah. tp ko jgn arr tnjuk terer smpai nk cicah dgn biskur tiger plak! mmg kena bahan 7 keturunan aku rasa. kahkahkahkahkah =D

Ah lupa nk cakap. budu kaler merah @ coklat tua tuh rasa dia tak semasen yg ada kat kedai tuh. yg tuh mmg tahap tumpah garam aku rasa. bleh parkinson makan masen2 gitu. apa tah nama kat botol budu tu. budu jenama tu mmg glamour sekitar AJIl @ K.BERANG. rasa budunya asli @ tak masen. wallahhh :D

Owh tp aku masih belom lupakan sambal negeriku terchenta..oh!! smbal tempoyak I love you. hoho gila apa?? Diakhiri dgn, i miss you sayang. rindu dah 3 jam tak jumpa =D

Xoxo;
Ciare =)

5 comments:

  1. amboig2 cia..baru kawen ngan org trg..budu da jadi makanan rasmi eh..yani pon suke..tp xde la se obses kamu...heheheh

    ReplyDelete
  2. owh, walopun aku org klate, tapi mmg xleh nak terima la rasa buduuuu, tp budu dlm nasi kerabu makan lak, haha

    ReplyDelete
  3. ^^Yani & Rose ^^ owh tapi ngapainnn aku terlalu obses??? hahaha =D

    ReplyDelete
  4. ciare, ko pantang mkn sambal belacan nak elak resdung..tp ko mkn budu tu same je la 2x5 ngan belacan...apa daaa~

    ReplyDelete
  5. ^^Zarith^^ ehh tak tak...belacan tak sama budu sebab asal belacan dari udang....udang kan plg sensitip kan kalo ada resdung...tapi budu plak asal dari ikan bilis...so momantai maaa..ikan bilis xde menyebabkan gatal2 pda muka kuuu =D

    ReplyDelete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha