Monday, July 27, 2009

Hak Anda Apabila Jiran Sedang Mengubahsuai Rumahnya

Hehe. yeahh I like the title :P baiklah, kali ini aku akan mengutarakan isu jiran berjiran terutamanya umah yg teres ni lah tak kiralah single storey atau double storey occay. kisah aku ni, bleh dijadikan pandua korg semua. lenkali when it happens to you, you'll know what to do :)

Jumaat lepas (24 July 2009), sesampainya aku di rumah, si suami sdg pung pang pung pang bcakap di telepon. erm serius nampaknya. aku pon masuk umah. eh apasal gelap?? aku on la segala mak nenek suis yg ada. kipas, lampu, tv tak nyalooooo T____T. aku pegi lah mensebok dengar pbualan suami di telepon. owh! rupanya dia bercakap dgn owner rumah yg kami sewa.

Dan guess what?? memang what the f*&^% betollah. rupanya wiring rumah jiran sebelah yang mensebabkan rumah kami blackout. tuan rumah pon menghantar wireman dia utk mengcheck status elektrik rumah kami sepantas kilat. bagus betol lah tuan rumah kami. walaupon chinese tp sgt menjaga kebajikan. tak macam tuan umah masa zaman bujang aku. dah la sewa dia main suka hati je naikkan, mcm umah dia lawaaa sgt. pastu satu kebajikan apetah tak bagi. tensen nyah :P

Wireman pon sampai dan mengcheck laju2 kat suis utama. check punya check KONFEM lah wiring elektrik rumah kami sudah terjejas T_____T. mengikut kata wireman tersebut patotnya sebijik rumah kuasa elektriknya dlm 200 lebih saje. tapi bila check, kuasa tenaga elektrik rumah kami sudah 400 lebih maaa. mengikut katanya lagi, itu adalah tenaga kuasa utk premis2 besar seperti kilang yg memerlukan tenaga elektrik yang tinggi.

Dan berKEMUNGKINAN BESAR BRG2 ELEKTRIK RUMAH KAMI TURUT TERJEJAS T______T ahh memang mentensionkan hati kami. uuuuuuuuu. dlm hati dah terbayang hari besoknya akan berjumpa polis utk report bla bla bla. tapi tak apa kami cool dulu. sebab tuan umah kami sgt supportive. dia janji akan korek ke lubang cacing sape owner rumah sebelah, dan mintak wireman dia bertanggungjawab. fuhh sedikit lega di situ.

Maka jumaat malam sabtu tersebut kami menumpang kasih di rumah kawan baik suami kat area bandar kinrara tu jugak. naseb ada kawan baik yg memahami. tapi seronok occay sebab bleh main2 ngan baby dia yg berusia 3 bulan. yeayyy ^___^ lupa masalah rumah sekejaps. hehe.

besoknya pagi2 tuan rumah kami call dan bgtau dia akan sampai kejap lagi bersama wireman jiran sebelah. thanks tuan umah kami :) dalam hati dah reka mcm2 dialog nak hamburkan pada wireman jiran sebelah. siap lah org tu nanti >:} huhu

sesampai je kat umah, tuan umah kami & wireman bengong tu pon sampai. ceh! i thought wireman tu chinese @ org yg muda2. rupa2nya adalah pakcik2 melayu yang aku gerenti umurnya 50 tahun ke atas. haishh aku nak bergadoh pon terbantut. rasa tak sampai hati nk marah2 pakcik2 yg agak sebaya umur bapak aku kot T_____T

tapi please lah, nape lahhh ko pegi hire pakcik2 yang tangan2 dah terketar2 lepas tu asik taknak ngaku salah. memang what the ^%$# betol lah!! kalo nak ikotkan, rumah aku dan 3 buah rumah lagi jadi mangsa. tapi 3 buah umah lagi kosong. so we're the only victim yg kena. dah la kami muda & nampak cool pastu ko nak pijak2 kepala kami eh?? owh aku mmg cool tapi ko tak tengok api aku semarak lagi. maka bermulalah detik hitam idup pakcik2 tu sebab dorg mmg buat aku naik hangin. dalam proses ni tak ada konsep nak hormat2 ke apa sebab mereka konfem salah, kalo naik court ke balai polis ke memang wassalam lah ko. so aku dah setle cara baik ko diam. jangan banyak cakap!

Maka bila di check2 perkakas elektrik dalam umah aku, TV, mesin basuh & 4 mentol lampu ROSAK. aku dah menitis air mata okay T_____T. heh dia ingat aku nangis hati aku lembik ke? hah memang siap ah ko. maka keluarlah dialog "Saya nak semua barang2 elektrik yang rosak ni elok harini jugak". ahh mmg keras lah suara aku. siap jegil2 mata kat pakcik tu. lepas dorg check dan try nk kopak2 tv&mesin basuh aku, sah lah tv&mesin basuh tu rosak teruk sebabnye dah terlebih voltan!

pakcik annoying: "em benda ni tak boleh salahkan kami. benda dah nak jadi"
suami: "pakcik tak boleh cakap mcm tu. saya tau selok kerja pakcik ni. pakcik memang salah sebab kecuaian pakcik ni. kalau report kat polis ke tnb ke, pakcik memang salah tau tak. pakcik nasib baik sebab kami ni kira lembut lah jugak sebab melayu sama melayu. cuba kalau pakcik terkena kat org china, memang abes lah pakcik dia buat saman"
pakcik annoying: ~~terdiam~~

pas setle semua, mereka pon blah utk membeli mesin basuh & tv baru utk kami. hah padan muka. so lebih kurang jam 4 dorg pon sampai. ehh! tapi ada mesin basuh je. tv mana?
~~nada pakcik ni kena baca dlm slang annoying sbb mmg cara dia cakap rasa nak tembak aje!
pakcik annoying: "kami jumpa peti ais je. tv mcm model adik ni tak ada"
aku: "peti ais ni pakcik beli kat mana? warranty mana?"
pakcik annoying: "beli kat jalan klang lama. warranty ni dia"
aku: "heh jgn beli kat kedai murah sudah! kalo rosak cepat ni saya cari pakcik nanti sampai jumpa. abes tu tv ni mcm mana?"
pakcik annoying: "pakcik dah cari tapi tak jumpe pon. tak apalah, saya ada kawan cakap ada tv model macam adik punya rm*** je. ada warranty jugak"
aku: "pakcik, kami ni bukannye jual lelong tv kami. tv kami tu tak sampai 2 tahun. lepas tu waranty 4 tahun. lepas tu saya bukan beli kat kedai lambak. pakcik tak boleh nak compare2kan harga tv saya ngn tempat lain. saya nak tv yg sama mcm ni dgn harga yg sama. kalau jenama lain pon tak apa janji harganya sama dgn harga saya beli tv saya!"
pakcik annoying: ~terdiam
pakcik tak annoying sgt: "okay lah mcm ni. kami bagi separuh duit harga tv adik. lepas tu adik hantar tv baiki pakai warranty. nanti bila tv dah siap. kami bagi duit balance dan adik bg tv tu kat kami"
suami: "ok kalo mcm tu nanti dah siap baik kami call pakcik"

aku konfem lah buat muka tak sudikan. hehe. i kan mrs.propaganda. memang silap org silap rumah silap aribulan la pakcik tu. hoho. haihh nasib ah suami coolkan keadaan. betol jugak tu. kalo ikotkan ati panas aku mmg aku tak sudi tak terima cadangan pakcik tu. tapi buat apa nak pnjg2kan. baik setle dalam satu hari.

info buat korg semua kalo konfuse, tv dgn mesin basuh mmg masih dlm warranty. 4 tahun warranty. tapi kalo pihak pengeluar tu tau brg2 elektrik terkena renjatan elektrik @ terlebih voltan, maka tak bleh pakai warranty dah tau. dan jugak, brg2 elektrik tu mungkin akan cepat rosak balek atau tak tahan lama dah. sooo thats y aku sgt marah & memang kami ada hak utk claim harta kami mengikut harga sebenar barang tu.

okay itu saje luahan hati. hehe. daaa~~~

Xoxo;
Ciare =)

10 comments:

  1. uish teroknye...ade jugak eh kes mcm ni...

    kalau die xnak byr mmg teros pg report je..org mcm ni mmg sgt menyakitkan hati

    ReplyDelete
  2. banyak betul dugaan ko ey ciare. tabar.. tabar..

    ReplyDelete
  3. lorrr..klu org lain kena pun sure geram n mengamuk giler..
    sabo jer ler..dugaaannn..
    tp nnt dpt brg elektrik baru

    ReplyDelete
  4. ciare maksudnyee, tuan rumah sebelah tu duduk rumah tu x?

    selain wireman, tuan rumah bertanggungjawab x?

    ReplyDelete
  5. ^^Yani^^ tulah, we all dok sebut2 ah nk repot kat tnb dgn polis.menggeletar lah dia =P

    ^^Nano^^ hoho.tulah psl.rezeki rezeki ;)

    ^^Lina^^ heh.aku ni mmg kurg kesabaran sket.naseb MK sejuk sket.aku sah2 API :P

    ^^rdna^^ tulah, kalo terkena umah lawyer mmg tamat ah riwayat pakcik tuh.hokhok.xpe dah dpt tv ngn mesin basuh baru :D

    ^^DD^^ erm rumah sebelah tu rumah baru cam umah aku.tp tuan umah dia takpenah duduk lagi.dia nak renovate dulu sebelum duduk.so ape2 pon mmg contractor yg renovate @ wireman yg btgjawab.aku rasa tuan umah dia pon marah wireman tu.sbb dia xnak lah bgadoh ngn jiran.erm okay jugak nmpknye jiran aku.chinese tp muda lagik.

    ReplyDelete
  6. tapi please lah, nape lahhh ko pegi hire pakcik2 yang tangan2 dah terketar2 lepas tu asik taknak ngaku salah. memang what the ^%$# betol lah!!

    hmmm. ko ckp pakcik tgn tketar2 camtu aku plak yg sedih. ayah aku camtu. tak bole byg kan ade org kutuk ayah aku camtu. ;(

    ReplyDelete
  7. lorhh siannyer..cmne le dorang ni buat keje ek?tapi takpe..mmg kene bertegas pon bab2 neh sbb mmg dia yang salah.

    ReplyDelete
  8. ^^mun-e^^ err 1st of all prinsip aku dlm bisnes @ benda serius camni NO KESIAN2.hehe aku mmg kejam >:}..alaa tp ayah ko tak keje wireman kan? hehe so xde masalah :)

    ^^intan^^ alamak pengantin baru! lariiii...sbb rasa bsalah xdtg aritu..tp jgn marah tau....demam la aritu T_____T. yup...mmg tak sampai ati mulanya, tp xbleh dibiarkan kalo tak kite yg rugi. owh no!

    ReplyDelete
  9. urm... sian ciare... brg2 tu beli pakai duit... kalau org kaye xpe lar... kena mtk ganti rugi jgk... mesin basuh + tv... mahei tu..

    ReplyDelete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha