Friday, August 21, 2009

The day I lost him

The only memory I have when I was 5 years old, is the day that I lost my father. Pada masa tu, aku baru 5 tahun. Dan kebetulan, opah dgn atuk bawak aku balek kampung. Bukan main manja lagi aku ngn atok masa tu. Sanggup tu, berpisah dgn mak bapak sebab nak balek kampung.

Aku tak ingat pukul berapa sebab masa tu confirm aku tak tahu nak baca jam macam mana kan? aku berdiri di satu sudut dalam rumah. Tiba2 atok panggil aku dengan muka serius. Atok, opah dgn pakngah tengah bercakap2. Dan dorg mentengok aku bersilih ganti. Mimik muke pulak macam apetah. Lepas tu, salah sorg dari mereka bagitahu yang bapak aku dah takde. I shed no tears masa tu. I was 5 and I was blur. What do you expect kan? jadi aku adalah maintain aje masa dalam perjalanan balek ke rumah aku.

Sampai2 di rumah, turun aje dari moto mak dtg menerpa ke arah aku dan menangis T_____T. mak cakap dia dah tak ada. sepanjang proses tu, aku tak ingat aku ada menangis ke tak. I could not understand how he died and left us behind. Yang pastinya, aku tengok sepanjang proses hari tu. start dari mandi atas batang pisang dlm bilik air, sampai lah org yang bawak keranda tu ke kubur hilang dari pandangan.

Aku nampak semua org menangis, mak, kakak2 dan semua sedara. Aku? mungkin hanya senyap sebab tak paham dan terus bermain. But the day after, I know he was no longer with us and never ask about him.

The day he died, the day he left us, was on my mom's birthday. It might be the most unforgettable birthday she's ever had in her life.

And another Ramadhan comes, without a person called father.


A daughter who miss her father so much;
Ciare

7 comments:

  1. ermmmm.....nih lagi satu n3 yg membuatkan ahkak cam nak menitik jer air mata...huhuhuhu

    sabar ye ciare....dugaan allah pasti ada nikmat diakhirnya...insyaallah

    ReplyDelete
  2. at least ciare kenalkan sapa ayah walau 5 tahun..akak lahir2 je ayah dh xde..xpe..tabah ye dik..

    selamat berpuasa..

    ReplyDelete
  3. semoga rohnya dicucuri rahmat..

    nway selamat berpuasa..
    nak sambut puase kene happy2 ya:)

    ReplyDelete
  4. sabar beb.
    Allah lebih menyayangiNya.

    =(

    ReplyDelete
  5. Al-Fatihah...
    aku lebih shahdu bila hilang ibu di waktu aku sgt memahami erti kehilangan..
    sama2 la kita berdoa yg terbaik utk mereka yg telah pergi..

    Salam Ramadhan..

    ReplyDelete
  6. ciare jangan sedey2 tau :)

    mmuahxx

    ReplyDelete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha