Monday, September 14, 2009

popia di dapur puan ciare :p

haish setelah bbrapa hari usha-usha resepi popia akhirnya buat jgk. teehee :p mesti korg kata "eleh minah ni resepi mcm kacang ni pon nk google"...hmm tp oleh kerana tak biasa buat konfem ah kena google sana sini. kang termalu lak depan teman sebilik i ;)

(oh sori gamba sedikit goyah. masa ni ada sepasang merpati berjoli2 sdg berebut menangkap popia :p)

tadaaaaa!!! inilah popia i buat :p hehe. walopon pelik sbb tak cukup bahan akibat kedai tu kehabisan taugeh, tapi kami tetap menikmati popia ini secara berebut :p

bahan: kulit popia, carrot, timun, taugeh (tp aku tak letak), bwg putih, bwg merah, sikit cili boh @ cili kering yg diblend, udang idup (jgn ar ko masukkan idup2 lak :p), udang kering, garam dan ape2 jelah ko nak. blasah je. kdg2 kite kena enhance sket resepi ikot naluri dan citarasa masing2 ^__^

bwg putih, bwg merah, udang kering blend kan sampai jadik cam gamba belah kanan di atas. pastu udang idup tu ko potong ah kicik2 okay.

lepas tu ko goreng kan semua bhn kecuali kulit popia sampai sedikit layu. tp jgn layu sgt. camne nk masak tu ikot logik la. masuk bwg dulu, udang, dan sayur2. pastu angkat dan biar sejuk sket. kang panas2 camno ko nak gulung. kan susah. lecur jari manis kang :p

dah agak2 sejuk isi popia tu, bleh la gulung2kan dan goreng dlm myk yg panas. sesuai digoreng pd jam 7 mlm. pastu bleh mkn pns2 masa berbuka =D api jgn kuat sgt. biar api sederhana baru dia masak sama rata. selamat berbuka! hehe saje bikin korg panas ^__-

Xoxo;
Ciare =)

6 comments:

  1. x hanto sket pon ke umah akk ni ciare..ini tidak adil!


    Slamat hari raye,maap zahir batin ye

    ReplyDelete
  2. yarabi...! popia hanggus ke ciare????? hahahaha! ;p

    ReplyDelete
  3. dlm tu kalo boh inti sardin pun sedap..akak baru buat smlm..

    ReplyDelete
  4. wahh..hebat2
    ciare rajin sungguh masak skrg ni
    bagus
    sementara blum dtg angin malas
    rajin2 lah masuk dapur
    nanti dah bawak budak
    hangin malas keluar tak hingat

    ReplyDelete
  5. sedapnye buat popia inti masak cani..mak yani suke gune daging

    ReplyDelete
  6. ^^eya^^ erk! umah kak eyya katmn ek? :)

    ^^dakjaat^^ alaa mn ade angus..tu sbb kulit popia dia terbukak pastu isi dia terkeluar dan terlebih msk T___T janji sodapp :p

    ^^dee^^ wuahh yeke? bernas gak. bleh buat popia sardin nanti :)

    ^^dayu^^ hehe tulaa..sementara berbadan 1 ni bleh la nak rajen2. kang berderet perot ke dpn konfem nak memanjakan diri. lgpon nape tah rajen semacam lak lately. haha =D

    ^^yani^^ wow! daging? hancurkan daging2 tu pastu letak dlm kulit popia gitu ke? :)

    ReplyDelete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha