Tuesday, October 27, 2009

RESEPI: Puding Buah

mula2 mcm malas nak buat scheduled entri, namun demi korg yg nak resepi, aku turutkan jgk permintaan korg. lepas mtk resepi sila buat la ape lg =p

Sebelum mulakan, i nak ucapkan trima kasih bebanyak kat shida sbb bg resepi ni. now its my turn pulak nak kongsikan dgn you all semua. berkongsi tips dan resepi ni amalan mulia tau. hihi. okay taknak membebel banyak2 banyakckp. okay lets proceed to the ingredients eh.

Bahan2nya adalah....
ros 1/4 agar2 
ros gula 3/4 cawan 
ros susu krimer (i cadangkan cap ideal) 2 tin 
ros tepung custard 4 sudu 
ros 1 sudu esen vanilla 
ros telur 3 biji 
ros 1 tin buahan2 cocktail 
ros 1 tin buah peach

Cara2 memasaknya adalah......
ros rebuskan agar2 bersama 10@11 cawan air. depends lah ko nak masak byk mana. tp adunan yg aku nak bg ni bleh dimakan oleh 20 org kot.
ros campurkan gula ke dalam periuk bersama air ngn agar2 tu. make sure agar2 ko betul2 hancur.
ros pukul telur bersama 1 tin susu. bila air agar2 dah mendidih tambahkan susu+telur ni.
ros bila dah mendidih lagi, ko masukkan tepung custard. tp cairkan sikit tepung tu bersama 2-3 sudu air. then tambah esen vanilla pulak.
ros bila da mendidih dan agak sebati bahan2nya, ko taruk lah dlm bekas. biarkan sejuk seketika dlm 30 min lepas tu br masuk peti ais. lepas 3jam dah keras kot. then taburkan buah2an cocktail & peach ke atas puding. lepas tu curahkan susu cair lg 1 tin. sooo thats y dia berkuah lemak berkrimmm amatttt ^___^

Hah camne? senang bukan? sila la buat supaya dapat menambat hati insan kesayangan kamu ^____~

Xoxo;
Ciare =)

5 comments:

  1. wah..ciare dh pndai dah dia..hehehe..good job

    ReplyDelete
  2. ^^Dee^^ sama2 :)

    ^^Ann^^ novice lagik :p

    ReplyDelete
  3. thanx ciare...nk buat..nak buat...*excited je lebih..buatnye tidak=p

    ReplyDelete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

Kalau saya TAK balas komen anda, jangan marah ek. I'll try to reply your comments asap!

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha