Tuesday, June 15, 2010

Resepi: Kuih Koci Yummm Yummmm =p

Oh my . . . . adakah blog ini dah mcm belog makcik2? langsung tiada hiburan. cuma ada hiburan utk anak tekak saje. hihi =p baik adik2, arini makcik ciare (bkn makcik aku, tp akulah makcik itu T_T sob sob sob) akan mengajar satu resepi kuih tradisional turun temurun 7 keturunan, eh tipu je. ni resepi dr google. hehehe. malas nak tanya resepi kat mak. lepas masak terus mesej mak dan kembang2 bontot sbb berjaya buat tanpa tanya dia. tanya saje encek google =p

Bahan2 inti kuih koci:
kelapa parut fresh setengah biji
gula perang secukup rasa
gula kasar kalo nak
daun pandan
air dalam 1/3 cawan

Cara masak inti:
- masukkan kelapa, gula perang dalam kuali. api tu biar kecik je
- gaul2 sampai rata, campur air, ltkkan daun pandan sbg pewangi
- gaul sampai kering

Sila rujuk gamba di atas
[1] bahan2nya
[2] inti kuih koci yg dah siap dimasak
[3] doh kuih koci, kita akan belajar jap lg ek.
[4] 1/3 kotak santan
[5] daun pisang yg dilayukan atas api
[6] kuih koci yg siap dibungkus (ade flash ;p)
[7] kuih koci yg siap dibungkus (x ade flash ;p)
[8] kuih koci yg sdg dikukus :)

ok jom belajar camne nak buat doh kuih koci pulak:
Tepung pulut 2 cawan (anggaran 200g)
Tepung pulut itam 1 cawan (anggaran 100g)
Sesudu garam yg dibancuh dgn secawan air

cara2 buat doh:
- Gaul tepung pulut dan tepung pulut itam
- Masukkan air sikit demi sikit dan mengulinya
- Uli sampai doh sebati sampai doh tak melekat kat tangan

Cara2 membentuk kuih koci:
- Bulat2kan doh menjadi sebesar buah limau nipis tu.
- leperkan atas tapak tangan, letakkan sesudu kecik inti doh dan bulatkan doh.
- siap2kan daun pisang, sapu minyak sikit.
- bungkus la kuih koci ala2 nasik lomak, sebelum tu curahkan sesudu kecil santan utk melemakkan rasa kuih koci tu nanti.
- ulang la proses ni sampai lebam. sambil2 tu panaskan pengukus.
- kukus kuih lebih kurang 20-30 minit.

selamat mencuba!! ^_^

p/s: tiada gamba selepas siap sbb laris mcm pisang goreng panas =p

Xoxo;
Ciare =)

4 comments:

  1. terer ar ciare ni..nti k dee nk try gaklah..

    ReplyDelete
  2. usihhh kueh koci..i like...

    ReplyDelete
  3. rajinnya pn ciare memasak walaupun pregnant!kagum

    ReplyDelete
  4. Kak dee: try la. mudah saje. cume renyah tang nak balut2 tu jer

    Kak ina: slurrpppp ;)

    mrs adam: teringin sbnrnya, tu pasal gigih. kalo saje2 mmg tak koser nak buat. hihi

    ReplyDelete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha