Monday, October 11, 2010

sakit yang mencemaskan kami!!

Alkisahnye, sabtu malam jumaat kami mau nonton Magika di alamanda. skrg ni poya2 sampai lebam nti time pantang n sampai bb besar kompom xsempat nak g wyg dah. biku, ko snngup x jaga bb aku kalo aku nak tgk wyg kat alamanda??? =p eh tersasar cerita pulak.

Maka, ontheway pegi alamanda, tetiba aku rasa tak sedap badan. mcm pelik aje. sooo tiba2. siang tu ok je pulak. MK ada tanya, nak pegi tgk wyg jugak ke? aku ckp pegi ajelah sbb da beli tiket pon. lain la booking aje, bleh tarik diri. so gagah2kan la diri pegi masuk panggung.

Magika best x?? hoho aku tak dapat nak jawab soalan ni. sebab sepanjang magika ditayangkan, aku hanya serius dan kerut2 dahi dan berpeluh2. tak rasa sejuk lgsg dlm wyg tu. MK dok tanya, ok ke? ok ke? aku angguk aje. bleh tahan lagi. tp serius la aku x fokus lgsg time tgk cerita tu.

Pinggang aku sakittttt rasa dipulas2 aje. dlm otak aku dah terbayang mcm2 dah. macam mana kalo air ketuban pecah dlm wyg ni? agak2 aku kena basuh x kerusi empuk wayang tu? hihi. punya la mcm2 dah aku pikir. tp dalam hati tak riso sgt, sbb hospital dekat ;p

Abes je cerita tu, legaaaaa. kuar je panggung tu, aku uwekkkk uwekkkuwekkkk. mujur laaaa ade ruang tanah n rumput2 tepi jalan tu. kalo kat shopping cmplex mcm midvalley ke, mau melambak muntah aku atas simen tu. yucks! hihi. sesungguhnya muntah amatla menggelikan tp nak wat camne. xkan nak telan balek??? huhu. so lantaklah org tgk2 pon, aku muntahhhh baekkkk punya. hukhuk T_T

Balek je umah trus smyg isyak n tido. MALANGNYA, ia tidak stop disitu saja. sakit berterusan okaaayyyy. merana la aku tak bleh tido sepanjang malam. selang 15-20 minit sakit pinggang n belakang tu datang. memulas2 dan rasa mcm nak terkoyak dah pinggang ni. aku pon mcm dah confuse dah, ni nak beranak ke apa?? so relaxx relaxxx...maybe braxton hicks atau latihan sakit beranak KOT. dan spnjang malam tu baby kurg aktif dan asik mengeras. risau jgk dlm hati neh

Mula2 gerak MK cakap sakit. so dia urut2 la belakang badan. tapi serious uols, takde efek apa pon kalo dia tolong. rasa nak sepak lg ade =p so aku dok menahan laaa sorg2. dalam hati ckp "kalo ada tanda kuar mcm darah ke air ketuban ke, baru nak gerak MK". maka aku pon berkerut2 dan berpeluh2la sorg2 sampaaaiiii subuh. hukhuk. time tu ngadu lg kat MK. dia kata pas solat subuh nak bawak aku g klinik. aku angguk aje la sbb mmg tak tahan sgt2.

Aleh2, pas smyg subuh, sakit berkurangan. still ade. tp kurang la. dah jadi sejam sekali. dan pastu 2 jam sekali. last skali sakit kul 2pm ahad. maka, ahad kami pudar ajela. dok umah. aku pon terbaring aje. kepala dah lalok sbb tak tido semalaman.

Kebetulan, ahad ptg tu mmg ada appoinment checkup. so ingat nak tanya je terus kat doc time checkup. malas nak g klinik byk kali. doctor said, maybe aku sakit tu sbb baby nak berpusing kepala dia ke bawah. maybe jugak sakit sbb ruang dah sempit n susah sket dia nak bpusing. dan Alhamdulillah masa ultrasound kepala baby konfem dah pusing bawah :)

Doc ckp lg, kepala baby baru menghala ke bawah tp belom masuk laluan lg. katanya, bila kepala bb betol2 di laluan nanti, akan rasa sakit jugak. huhu. cemanalaaa rasanya ek? T_T

xpe lah bb, as long as baby kuar secara normal n xde apa2 complication, mama bersyukurrrr sgt2. skrg da hampir ke 9 bulan dah ni. berdebar2 ye, tp lg xsabar nak peluk ciom baby ^___^

so latest checkup:
berat mak: naik 500g
berat baby: 2.2kg

yg lain2 alhamdulillah semuanya OK :)

10 comments:

  1. tak lama dah la tu...
    akak harap semua akan ok nanti..

    mesti bb comel cam ibunya juga...hehehe

    ReplyDelete
  2. dah xlame lagi tu...semoga semua nyer selamat...amin..

    ReplyDelete
  3. wah kak,,,,x sabar lak kiter nk tunggu beby akk

    ReplyDelete
  4. mesti bby dah tak lama lg dalam perut mama di...skt tu bby nak bg mama rs pra deliver..huhu..insyallah sume ok...banyakkan berdoa eh ciare..wish u best of luck...tingat time2 nak besalin dulu..

    ReplyDelete
  5. hehe..esok esok nak beranak sakit macamtu gak ciare, tapi lebih kerap, selang 3 minit sekali.. pastu peluh kuar menitik nitik sampai badan masam.. huhu.. takpela, alhamdulillah kepala baby dah turun..dia dah nak kuar tu..hopefully everything's ok..

    ReplyDelete
  6. uish...N x dapat bygkan sakitnyerr cane...skg lenguh2...senak2 pon da mngadu kt Za mcm sakit sgtt..lom sakit branak lg..

    ReplyDelete
  7. Erm...ni false alarm lah kot...kite dulu tak kene...baby time kepala dia turun bawah memang terasa...masa tu 2 ke 3 am...terbangun sebab rasa perut tu cam kempis sket...oh, tengah baca2 pengalaman bersalin yek...nanti kite post pengalaman kite...dah berjela draf...tak sempat post jek...:)

    ReplyDelete
  8. ish takut plak ciare..semua akan rs camni ker???
    wuaaaa sgt takut!!

    ReplyDelete
  9. sitinurkhijah: isnyaAllah.thanks kak :)

    along mune: time berlakunya benda tu lg seram kak..hukhuk

    nur: aminnnn

    qaseh: sabar dek :)

    hanani: wuah pre deliver ek?hihi.saje je baby ni practice push push ye?haha

    efa: tu la.rasanya contraction tu mesti rasa mcm tu or maybe lebih sakit sket kot.kena sejam 3x pon dah bpeluh.kalo selang 3 menet cemana lah yek :(

    N: mmg xdpt dibayangkan sakitnya.bila dah rasa br tau.hukhuk

    sarah: false alarm rasanya dah 9 bulan slalunye.ni bb tgh practice nak kuar tu.haha

    rdna: msti la semua akan rasa.kalo xnak rasa pilihla c-sect dan bius kesemuanya.hihi =p

    ReplyDelete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha