Tuesday, February 8, 2011

Tips please!

Secara ralat paralaksnya, berat aku dah turun kembali ke berat sebelum mengandung. Hebat?? Tak ada maknanya. Ko tau ke apa berat aku sebelum mengandung? So jangan cakap hebat. Sebab sebelum mengandung aje aku dah naik berat 9kg. Well, i'm a good cook and a good eater too. KAHKAH ;p Eh yg good cook tu MK yg ckp, I tak cakap ye. Ececece ;p

Maka, setelah ditambah tolak darab bahagi, aku ada lagi lebih kurang 10kg untuk mendapatkan berat aku masa kawen. Kalo nak dapat berat zaman UPM kena tolak 15kg. Wuwuwuwuww gila gemok aku sekarang!! T____T Dulu zaman UPM dok membebel gemoookkk gemookkkk gemoookkk. Padahal itu la berat paling ingan aku dalam SEJARAH Malaysia. Hmmm, patutnya masa tu aku kena bersyukur.

Tak guna menyesal. Yang lama usah dikenang. Rasa impossible pon ada nak dapat balik berat mcm tu. Forget it yo.

Jadi di sini, aku nak tau ape tips you all yang kekal langsing lepas bersalin ye? Nak kata aku ni langgar pantang makan, tak jugak. Aku cuma malas pakai setokin kaki dgn malas pakai pilis milis bilis tu je. Tak kan sebab tu aku menten gemok kot? hmmppphh...

Orang kata jika breastfeed baby cepat kurus. Tak tau la betul ke tak. Aku memang BFkan si Rayyan tu, tapi cuma 80% jelah. Lago 20% masih menggunakan khidmat FM. Yang penting aku memang berusaha mengBF dia selagi buleh. Tapi ada betulnya jugak sebab BF bleh turunkan berat aku kembali ke berat sebelum pregnant.

Makan? Oh aku lapar sokmo boleh? Lepas pam @ BF terus rasa dahagaaaaa sangat2. Masa makan nasi pulak bukan main tinggi membukit nasik aku tu. Hmm, camno mau kurus ni (-_-")

Yang penting aku nekad untuk berjoging setiap ahad lepas Rayyan genap 3 bulan bersama sama hot mama TPJ ^_^.

Part paling ngeri adalah pipi aku yang macam bengkak dan jugak perut yang seakan akan mengandung 3 bulan.



HOW :(

8 comments:

  1. takde tips nak bagi sebab diri sendiri gagal
    tapi rasa tetap syukur
    sebab kalau tak BF mesti lagi macam badak dah. ngan selera makan yg mcm ni. nak diet tak bleh
    nak buat camne..terima je lah
    demi anak

    ReplyDelete
  2. slow2 kot die turun ciare...teruskn bF..

    ReplyDelete
  3. tang topup FM tu x pe ciare..teruskan usaha, insyaallah x lama lagi bila dh start solid food x yah top up fm lagi..=) chayokkk!!at least x mengalah..

    sama laa kita tang perut mengandung 3 bulan tuhh..

    ReplyDelete
  4. salam ciare - dulu masa kat matrade ada satu mama ni dia mmg berisi masa pregnent 80 KG okay..tp dia mmg fully BF baby nyer mmg after two month mmg dia kurus...semua kawan2 office tanya dia....yg lain mmg tak pasti...ciare pun tahu kak ina pun makan mengunung masa pump susu dulu kan....korang semua tengok nasi kak ina....tp semua diam jer...terpegun....lepas tu sambung lagi makan sandwich biuty....hik..hik tak dpt dikenang zaman itu :) tp rindu....betul..

    ReplyDelete
  5. woh bagus entry nih..nanti leh masuk dlm archive aku. aku pon risau dgn berat ni. dh naik 10kilo dah aku ni..berat sesangat aku rasa nk bwk badan skrg smpai aku malas nak jalan gi mane2..aduiiiii..kalau x mampu kurus sgt bagi kecik paha ngan montot dulu ok gak kot kan..ko bukan nak pakai PB ke?

    ReplyDelete
  6. jgn makan nasi...krgkan mkn malam...kalau lapar makan mee hoon..and mnm air msk,jgn minum yg mns

    ReplyDelete
  7. wahhh cakap pasal berat badan ni, kite pon tak sabar nak back to original shape and weight. tp buat mas ani, terpaksa pasrah dengan kenaikan demi kenaikan. kalau tak naik berat badan, risau la pulak kan :)

    ReplyDelete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha