Wednesday, November 2, 2011

Nasi minyak terengganu . . . .

Alkisahnya, mak teringin sangat2 nak masak makan nasi minyak terengganu. Nak tunggu balik Terengganu nak rasa air tangan Mak Mertua kesayangan ntah bila kannn, oleh itu kena laa buat sendiri. Plus aku dah beli rempah khas untuk gulai kerutuk yang nak dimakan bersama nasi minyak ni. Itu lah yang istimewanya. Bagi aku gulai ayam kerutuk dia ni yang paling special. Biasanya, kalo sebut nasi minyak orang akan terbayang lauknya ayam masak merah kan? Tapi, kalo kat terengganu, nasi minyak dimakan bersama gulai ayam. Tak tahu apa nama spesifik gulai tu, tp bila google2 aku jumpa nama rasmi dia gulai kerutuk ayam. Kalo kat ganu orang cakap gula (sebut secara baku ok) je. Tapi gulai dia bukan macam gulai kari or gulai kawah tau uols. Gulai dia pakai rempah tersendiri. Ish beriya aku cerita, macam la uols nak baca kan ;))



So this is it. Nasi minyak ni aku terlebih rajen menambah kaler pulak. Bajet chef la konon hahaha. Gulai ayam kerutuk ni pulak aku buat pedas gilaaa. Tak pandai bajet cili kering kisar. Nasi minyak sesuai dihidangkan bersama sambal belacan dan jugak acar kubis/keret tu :)


Mabeles. MK puji dan suh buat lagi. Bleh la buat lagi :-h


Last but not least, kindly visit our blogshop HERE!

4 comments:

  1. terliur tgk.. wah sib baik xmengidam..kihkih

    ReplyDelete
  2. woh..nasik minyok ganu sedak ngakk!!

    ReplyDelete
  3. wah nampak sedappp...terliur..hehe

    ReplyDelete
  4. Shedapnye..kuah tu pon nampak pekat je..sluuurp!nak suh mak buat la..nk buat sendiri xmampu..ke malas?

    ReplyDelete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha