Thursday, January 12, 2012

My thoughts

Seperti tajuk di atas, ianya hanyalah buah fikiranku. Di atas observation org2 di sekeliling aku. Bukan niat nak judge siapa2. Namun, berfikir sejenak tak ada harm bukan?

Aku sebenarnya semacam tak percaya, wujud lagi mertua seperti yang digambarkan dalam filem arahan P.Ramlee. Tapi sebenarnya ada. Dan watak menantu macam biasa lah, akan jadi watak paling kasihan. Sebab dia lah mangsa. Dalam apa keadaan sekali pon menantu tetap jadi mangsa dan sasaran oleh mertua. Pada pendapat aku, benda ni terlalu childish sangat. Motip kau (mertua) nak takeover life anak menantu? Kalau macam tu baik tak payah bagi anak tu kawen dulu. Kan senang. Dah macam cite #tentangdhia tu kan. Menantu punya lah baik tapi sebabkan harta dan duniawi mertua sanggup membutakan mata memekakkan telinga dari kebaikan menantu. Dia lebih mengagungkan karya syaitan demi meruntuhkan masjid anak menantu. What the hell kan?

Sebagai ibu, aku berjanji pada diri sendiri akan doakan kebahagiaan anak aku. Siapa pun jodoh mereka kelak, aku doakan yang terbaik. Dan bukan guna cara syaitan untuk memisahkan anak menantu. Mereka dah besar. Dah matang. Mungkin perlu sedikit nasihat. Jadi kita beri nasihat. Jangan sesekali beri jalan. Sebab jalan tu mungkin akan mengeruhkan keadaan. Maka berilah nasihat dan biar mereka tentukan jalannya. Bukan feeling nak dapat award the best mertua in universe, tapi cuma mahu melakukan perkara yang betul.

Jadi kepada siapa2 yang ada masalah dengan mertua, aku doakan hubungan uols, suami dan mertua akan aman. Sebab gaduh2 pon tak akan ke mana jugak. Jangan memperjudikan sebuah perkahwinan. Peliharalah ia sepenuh hati. Ok, berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul bukan? Tak apa lah. Bukan aku nak cakap aku menantu paling best pon. Plus, kedua mertua pon telah tiada dan aku sayangkan mereka. Walaupun masa perkenalan yang singkat tapi alhamdulillah, kedua2 arwah mertua aku sangat baik. Alah sikit2 tercalar tu tak apalah. Orang tua standard la kadang2 dorang cakap direct jer. Mujur aku tak pernah tersimpan dendam. Jika tidak, manakan senpat nak memohon maf. Nauzubillahhh....

Oh kepada yang bujang pula, jangan sampai takot mahu bernikah lepas membaca entry ini. Bukan menakut2kan. Tak perlu takut. Anda cuma perlu memenangi hati mertua dari awal supaya lepas kawen nanti senang. Tapi jangan la bodek lebih2 nampak sangat tak ikhlas hehe. Ok sekian saja repeken guwe ini malam. Good night ;;)

p/s: entry ini tak ditujukan kpd siapa2 spesifically. ini entry general ok?


- Posted using BlogPress from my iPhone

12 comments:

  1. tips kepada mertua2 yang rasa takut anak 'hilang' lepas kawin (male or female)...sayangilah menantu, anak anda akan sayang akan lebih2 lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mestilah, kite nanti pon mesti takot rasa 'kehilangan' anak kite nti bile da kawen kan :(( tp nanti nak jadi mak mertua vogue lah HAHA

      Delete
  2. eh, mesti you ada bce kat mana² nie kan..coz i bru post story i psl nie kt forum cari..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm bukan sbb terbaca tp sebab 'sesuatu' jgk la... hihi. tp i just tulis secara rambang. hrp xde la org yg baca kecik ati kan

      Delete
  3. Syukur takat 4 bulan kahwin mertua adalah ok, baik.. Harap2 berkekalan mcm ni smpi bila2. aminn

    ReplyDelete
  4. mertua aku tiptop..aku je yg hampeh.. camne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko hampeh ke ja? tiptop jer aku rasa :)

      Delete
  5. Kadang-kadang suami pun kena main peranan jugak. Dia dah jadi ketua keluarga, pandai-pandai dia lah handle situasi.

    Hati mak sentiasa kena jaga, tapi hati isteri pun kena jaga. Dua-dua penting dalam hidup kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan kan? suami kena adil jugak antara mak n isteri. Tambah2 dah ada anak kan

      Delete
  6. ciare..thanx for ur thought..mmg ade btolnye ape yg pikirkan tu..btw, aku stakat ni ok je ngan mertua..hope till the end..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 sayang. reminder utk semua org termasuk diri sendiri :)

      Delete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha