Tuesday, March 27, 2012

Kamus Bahasa Terengganu

Assalamualaikum ;;)


Tanpa melengahkan masa, ini antara perkataan yang aku belajar setelah hampir 3 tahun menjadi menantu orang Terengganu:-
  1. Saing - Kawan
  2. Bekwoh - Kenduri
  3. Makan gula - Pegi kenduri
  4. Lenbek - Tilam
  5. Tanoh - Luar rumah
  6. Timun cine - Tembikai
  7. Manih leting - Sangat manis
  8. Bulak gete - Sangat bulat atau gemuk (-_-")
  9. Galok - galak/gedik? huhu
  10. Supik - Plastik
  11. Tubik - Keluar
  12. Pitih - Duit
  13. Takdok mende - Takde apa2
  14. Takdok starang - Takde langsung ;))
  15. Tek - Ni bukan perkataan lucah ok. Tp maksudnya sukar diterangkan haha
  16. Pirah - Kutu yg melekat kat kucing tu hehe
  17. Nang oseng - 60sen =))
  18. Dok dang - Tak dan, atau tak sempat
  19. Ork - Penyedap ayat ekekeke ;p
  20. Gok/gop - Jugak
  21. Leni - Sekarang
  22. Kekgi - Sikit lagi
  23. Bakpe - Buat apa
  24. ...
So far ini je yang aku ingat. Percayalah, ada banyak lagi tapi sebab jarang pakai so mana nak ingat kan. Hehe. Apepon aku rasa bahasa terengganu mudah dipelajari. Kalo dorang cakap pekat camne pon insyAllah aku paham cuma nak balas balik dalam dialek ganu tu mak fail lah. Tapi kesian la kalo family aku tak bape paham. Jadinya kalo dorang borak kira tak kick lah sebab takde sefahaman bahasa hehe. Macam aritu aku bawak Mak g ganu. Dia asek tak paham apa dorang cakap. Jenuh aku jadi translator hehe. Orang sana pon tak paham jugak certain bahasa Perak yg mak aku cakap ;))

So orang Terengganu, feel free to drop your comment here okay :D


10 comments:

  1. Replies
    1. hehe akak buat la 1 kamus ganu nti bleh saya refer kalo x paham. hehe ;p

      Delete
  2. ade agi...

    1.samas - 50 sen
    2.si yal - seringgit
    3.meh - mari

    :)

    ReplyDelete
  3. lembek, bukan lenbek sis...hihihi...

    meh nk tambah sikit..

    nawok - bohong/tipu
    nebeng - tak thu nak terang mcm mne...hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo lembek ek? haha. haah lupe plak nawok ;p nebeng tu over kan? ;p

      Delete
  4. kami org kelantan tp tau gak la ckt² sbb mak org dungun..hehe..

    bakpe = kenapa
    tok ghok = letih
    kabor = bagitau

    hehe..byk lg x ingat jgk..

    ReplyDelete
  5. ork = kan
    tek = juga

    rajook = supik = plastik
    hanyar = bersepah
    hanyar-banyar = sangat-sangat bersepah
    kecik tuit = sangat kecil
    tawar hebe = sangat tawar
    masam rebang = sangat masam
    guling bating = berguling sakan
    kocak = bersetubuh. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok noted yg akhir skali tu. mlm ni bleh ckp dgn husband. KAHKAHKAH

      Delete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

Kalau saya TAK balas komen anda, jangan marah ek. I'll try to reply your comments asap!

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha