Tuesday, June 18, 2013

Cabaran dalam ber-business tudung

Assalamualaikum ;;)


Selain jual susu produk new zealand berdaftar di bawah syarikat NEW IMAGE, aku jugak penjual tudung. Aku fokus specialized kepada tudung 3 layer chiffon saiz L. Sebab aku tahu betapa susahnya nak cari tudung saiz L di luar sana. So bila jumpa supplier yang best, aku pon nak sharing2 dengan peminat2 tudung 3 layer chiffon saiz L di luar sana. Alhamdulillah memang mendapat sambutan. Album batch #6 ni pon tinggal 3 pcs je uols dalam masa beberapa hari. Syukur :)

Tapiiiiiiii... ha ada tapi... walaupon bisnes kecik jer, kais pagi makan pagi kais petang makan petang, cabarannya besarrrrr. So siapa yg berbisnes secara fulltime aku memang tabik spring. Bukan senang uols. Antara cabaran yg aku hadapi....

1. Masa. Kena manage time betul2. Office hour aku tak dapat la nak promot kaw2 sebab kerja hakiki perlu diutamakan. But thanx to FB PAGE CIARE CLOSET. Kebaikan buat page ni sangat best. Sebab boleh scheduled post tau. Haaa mcm ala2 buat scheduled entry dekat blog laaaa. Gituu. Terbaek kan :) So waktu keje kalau aku ade post entry2 tu means aku dah siap2 scheduledkan. Means, aku tak curi waktu bekerja. Dilarang makan gaji bute ok. Kemudian kat rumah baru after anak2 dah tido dan dah buat kerja2 surirumah baru laaa dapat balut tudung2 utk dipos.

2. Pos. Agak susah nak cari pos opis terdekat. Tapi alhamdulillah MK boleh tolong pos kan. Hari yang dia tak dapat pos, baru la aku pulak pos. Gitu.

3. Fussy customer. Alhamdulillah customer ciare closet sangat BEST! Sebab mereka tak fussy!! Adalah yg segelintir tu but its ok. They make me stronger ;)

4. Supplier. Hmmm supplier memang laaaaa ada banyak masalah hehe. OPS. Bukan masalah apa. Masalah dalaman dorang kot. Sebab bila dah place order then ada order tercicir la, sampai berminggu2 tunggu tudung sampai. Tu belum kes tudung da sampai tapi tudung lain yg sampai. Paham x? Order design lain tapi design lain yg dia bagi. Tu belum lagi ada satu supplier tu i request L dia bg M jugak. Bila dah pulangkan balik, berminggu2 dia delay nak bagi tudung. Lepas tu dia bg semula tudung yg M jugak siap tak ada brooch. Dan sampai sekarang belum pulangkan duit brooch tau. Aku pulak yg rugi kena beli brooch kat kedai RM10 sebijik. Memang blacklist supplier itu dan selagi dia tak pulangkan duit brooch tu memang tak berkat la bahagian dia tu. Hmmm, see? Macam2 tau uols. Sebab tu sekarang ni aku lebih suka amik sendiri stok kat kedai. Boleh pilih sendiri. Cash and carry. Stok tudung pulak bukan dekat KL. Kat negeri lain ok. Takpelah. Layan jelaaa. Rezeki. Ada di mana2.


Proses membungkus. Special dari Ciare Closet. Tudung dibungkus di dalam tupperware/kotak tau

Tudung utk customer ;)

Antara tudung saiz M yg aku dapat. Tak suke! Order L bg M pulak. Pfttttt

Sekian sahaja bebelan dari saya. Daaa ~~ :-h

2 comments:

  1. best kan berniaga..biasa lah customer is always rite katanya...tp kalau customer yg tak memahami yg boleh buat sakit hati kan

    ReplyDelete
  2. salam...saya cadangkan u buka online shop guna blogspot...sebab kat ofis saya xdapat buka FB..nak bukak FB kat umah, wajibla xsenang ngan anak dok mengacau...huhu

    ReplyDelete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha