Tuesday, October 27, 2015

Diet Seimbang?

Actually, aku ni memang dasar pemakan. Boleh makan apa sahaja, di mana sahaja, apa jenis sekalipun tarak hal punya. Dan suka juga cuba menu2 baru. Kesimpulan dia, ciare kalo tak makan sesuatu benda memang pelik. Biasanya kalau pregnant jela kot gitu. Makan masa preggy a bit choosy. But other than that I'm OK. OK sangat. Pon bahaya juga. Sebab bila sudah biasa makan banyak, aku dapati, ialah punca kegemukan aku. Mula2 suka makan2. Bila dah kerja ada duit sendiri pergi makan sana makan sini. Orang lain makan juga tapi mereka makan kuantiti sikit. Aku makan 5x sehari semua dalam bentuk kuantiti yang melantak. Ko ghase?

Tambahan pula lepas beranak 3x belum berjaya turunkan berat badan macam mula2 kahwin dulu. Masa tu 55kg pon aku dah menangis rasa besar gila time atas pelamin tu. Tak ada siapa kisah dan suami pon tak kisah, tapi AKU KISAH. I'm very unhappy about my weight and size. Biaq pi la orang kata tak gemuk sangat ke apa. Dont insult me please. I know I'm big. Wuwu.

Oleh itu lepas bersalin dan lepas habis pantang ni, ada insaf sikit. Maka makan makanan yang sihat2. But still have cheating days of course. Anyway the word 'DIET' itself bukan lah sesuatu yang 'o-m-g saya tak boleh makan'. No. Diet bukan tidak makan. Maksud diet tu adalah 'makanan seimbang'. Makan lah semahu anda, namun, secara seimbang. Apa yang aku amalkan adalah lebihkan lauk dan sayur, kurangkan nasi. Awal2 bersalin tu memang aku stress sangat dengan badan gemuk lembik2 lemak, jadi aku taknak makan sangat, hasilnya susu badan jadi sikit. Ya Allah... Sian kat anak jadi mangsa. Namun, I dont stress myself futhermore. Husband pon cakap makan je, jadi lepas habis 60 hari dan mula bekerja, aku slowly ambil makanan seimbang. Jangan skip breakfast, makan lunch lauk banyak, dan dinner tu kadang makan kadang tak. Ikut mood. Huhu.

Dan aku mula amalkan minuman sihat smoothies dan air detox. Air detox kegemaran aku adalah air suam+green tea+lemon. Tu jer. Tak letak buah2 sebab aku bukan penggemar buah2an. Jadi cara aku mengambil buah adalah dengan membuat smoothies. Gituuuu.

Avocado smoothies

Blueberry smoothies

So far, these two are my favourite. Terutamanya avocado. Biasanya minum ni pagi2 untuk gantikan breakfast, dan kadang2 still perlukan 2 3 ketul kuih atau sekeping 2 wholebread untuk mengenyangkan perut tongdram ni (-_-")

 Nak resepi ke guane? Bulehhh takdok masalah. Nah amik:

Avocado smoothies: 1 cup milk+1 frozen banana+1 avocado

Dan resepi ni sama je untuk buah2an apa pun, just gantikan avocado dgn buah lain.






Cewah makanan sihat kononnn ko ciare. Berat tak turun2 pon Y___Y. Tapi lepas join zumba ni, berat turun 2kg. Hopefully, dapat join zumba secara istiqamah 2x seminggu lepas ni, mana tau dapat slim cepat eceh. Takdelah mengharapkan berat turun jadi 45kg. Memang tipis lah nak dapat. Dpt berat 60kg dan shape yang mantap pon JADILAA. AUMMM hahaha.



:D :D :D

5 comments:

  1. ciare cuba ambil minuman protein. berat susah nak turun sebab protein tak cukup. ikan ayam semua protein dah takde. kita makan lemak je sbnrnya. protein bila cukup dlm badan akan bina muscle. muscle la akan bantu berat turun & takde berat yoyo. ni yg ainul belajar dr nutritionist

    ReplyDelete
  2. betul2 mkn secare seimbang...dekat setahun jugak la kite baru dpt berat badan asal mcm sebelum kawen..belum puas pakai baju2 lame dah pregnant balik..maka simpan balik la baju2 lame...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..sama laaa. aritu da nak jadi kurus skali peknen plak. so kali ni biar la kurus betui. xmo peknen dah hukhuk

      Delete
  3. kalau berdislplin..mesti bole la ciare..insha Allah..

    Chaiyok..chaiyok..

    ReplyDelete

Kindly leave your comment here :) TQ. Have a nice day

© ♥ c i a r e ' s l a n d ♥ ™ 2007 | Fully designed by Ciare Baha